måndag 19 november 2018

Skuldfrihet 2023 - planen

Vill verkligen bli av med mina lån. Eller åtminstone minska min belåning till ca 10-20 %. Det skulle öka mina möjligheter att bestämma mer över min tid.

Nuvarande bostad är belånad till ca 70 %.

Hur angriper man stora lån på bästa sätt?

I många länder tillämpas 10-20 år amortering. Jag tänker 5 år. Måste komma på något smart för att få ihop pengarna. Räknar inte med att börsen hjälper mig i mål. 

Har årligen amorterat 1 % av lånet under senaste 2,5 åren. Ökat amortering till 4 % under hösten 2018. Sparar motsvarande ca 20 % av nettolönen per månad i aktiefonder enligt bolånedeal med banken.

Just nu går 80 % av mitt överskott till amortering och 20 % till aktiefonder. Med höga 20 % årlig avkastning på fonderna skulle jag ha 40 % belåningsgrad efter 5 år om jag sålde fonderna.

Utmaningen just nu är att hitta ett extrajobb som är kul och mer lönsamt än de jag har just nu. Det måste också kännas värt att lägga ledig tid på detta. Som jag ser det står det mellan konsultverksamhet, starta något helt nytt eller ta extra uppdrag på min nuvarande arbetsplats. Får se hur jag får ihop det. Ska skriva ihop några affärsplaner - stora som små.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar