onsdag 28 november 2018

Research och hur mycket tid ska man lägga på privatekonomi?

Research 
Så lite tid som möjligt anser jag. M a o borde jag köpa en indexfond.
Har dock aldrig nappat på enkla lösningar. Sagt och gjort. Lagt en del tid på att försöka förstå aktier och börsen. Bloggar, podcasts, fem böcker (se mina boktips) samt diskuterat med bättre vetande personer. Detta låter lite, men har tagit sin tid och känner mig nu mätt. Det har varit roligt, men kommer definitivt inte läsa fler böcker om aktier. Det finns så mycket annat att läsa.

Har en lista med 30 aktier. Alla mina 10 innehav finns på listan. Mest svenska, men även bolag från Danmark, Norge och USA. Samlar kontinuerligt in rapporter, analyser och läser på om bolagen. Har kurslarm och behöver därmed inte aktivt bevaka kurser mer än några ggr per år. Fr o m nästa år 2019 tänker jag bara följa årsrapporterna.

Bankernas analyser tittar jag på, men de är bra konstiga. Ena månaden rekar de sälj av ett av mina största innehav. Sen byter de fot och säger köp utan att fundamentala förutsättningar förändrats. Känns inte seriöst på något sätt.

Ekonominyheter 
Generellt mest slöseri med tid. Läser själv om insiderhandel och det som rör mina innehav. Tycker det finns en poäng i att få veta om förvärv, vinstvarningar och annat som bolagen publicerar.

Tror man ska lägga en del tid i början när man lär sig. Undvika och förstå de mest uppenbara nybörjarmisstagen. Utarbeta en strategi. Sätta upp köp och säljkriterier. Sätta upp bolagskriterier. Välja ut 5-30 aktier som man bevakar.  Sen automatisera så mycket som möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar