onsdag 18 maj 2022

Att simma naken

Ett nytt omvärldsläge och räntehöjningar påverkar världens börser och i slutändan mina aktiers värderingar. Kom in på börsen 2014 och allt har sedan dess pekat spikrakt uppåt. Gjort flera lärdomar och ligger gott och väl på plus med alla realiserade vinster. 

Redan nu visar några innehav rejält röda siffor: 

1. - 40 %. Hajpat bolag inom hälso- och sjukvård. 12 % omsättningstillväxt, PE >80, vinstmarginal < 10 %. Utgör 2 % av portföljen. Kan bli något riktigt bra i framtiden och ligger kvar. Tyvärr har jag köpt in mig för dyrt och det skulle krävas ytterligare rejäl kursnedgång innan detta case blir köpvärt. 

2. -25 %. TIN Ny teknik. Fortsätter månadsköpa denna.  

3. -14 %. Förhoppningsbolag som inte kommit igång med försäljningen. Tror dock på bolaget och ligger kvar. Utgör <1 % av portföljens värde. 

4. -10 %. Investmentbolag som gått dåligt under lång tid. Har fortsatt stort förtroende för ledningen och ligger kvar. 8 % av portföljens värde. 

Problematiskt är vad jag ska göra med mitt näst största innehav. Sålde 30 % av innehavet på toppen för att öka likvida medel i portföljen och ligger plus rejält. Tycker dock att värderingen är ansträngd trots över 40 % kursras. Ser egentligen inget konstigt i att kursen halveras från nuvarande nivå. Tror det blir bäst om jag håller mig ifrån att fingra på min portfölj. 

Som jag är positionerad nu kan min portfölj gå ner 50 % i värde utan att det blir för genant. I o m senaste tidens nedgång på börsen ser det ut som att jag sannolikt har gjort en felinvestering i bolaget som tagit mest stryk i min portfölj. Svårt att värdera tillväxt. Men man lär sig förhoppningsvis. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar