måndag 2 maj 2022

Vad kan jag göra bättre i framtiden

Sen mitt intåg på börsen 2014 har värdet på min portfölj ökat bra procentuellt, men inte i storlek. Mitt problem är att jag har tagit för lite risk. Inte risk som att köpa hypade eller förhoppningsbolag utan att köpa för lite per gång.  Nuvarande portfölj tål ganska lätt ett ras på >50 % utan att jag blir stressad. Ökat mina inkomster avsevärt senaste åren och skulle relativt snabbt kunna återställa värdet på min portfölj om flera innehav skulle gå omkull. 

Vägen framåt

Det passar mig att vara försiktig och inte riskera mitt kapital. Fortsätter så. Köplägen uppstår just nu i både befintliga innehav och bevakade bolag. En del av månadslönen kommer gå till att köpa in mig i sektorer som jag inte är tillräckligt exponerad emot. I mitt fall saknas sjukvård och läkemedel. Två bolag med för hög risk får lämna - höga värderingar, stor nedsida och begränsad uppsida. Säljer egentligen mest för att öka cash. Säljer också en del av en USA-fond. Siktar nu på 30-50 % likviditet som kan användas till köp av aktier vid större kursfall. 

Köpläge nu?

Jo, om man får tro insiders. Och mig, eftersom jag gillar att handla med substansrabatt, vilket har blivit vanligare för investment och fastighetsbolag. 

Har börjat köpa tillbaka mitt näst största innehav som nästan halverat kursen sen årsskiftet. Även köpt i mitt största innehav som nu handlas under eget kapital. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar