tisdag 23 april 2019

Analoga att göra-listor rules

Saker jag skriver upp i datorn har en märklig benägenhet att glömmas bort. Känner mig ganska oorganiserad och behöver bättre struktur. Försöker minska tiden framför datorn och skriver numera ner mål, tankar och viktiga saker på papper.

Har tre mappar:

1. Studier
Har en lista med artiklar som jag vill läsa varje månad och en mer övergripande lista över sådant som jag vill läsa. Vill gärna klara av alla ämnen innan jag går vidare med något. Förutom det som rör min profession hamnar språkövningar i den här mappen också. Anteckningar till artiklar och annat jag läser sparas. Det blir ganska mycket papper snabbt, så anteckningarna hamnar i undermappar.

2. Personlig utveckling
Här analyserar jag min träning och sätter upp mål för vad jag ska klara av. Att äta hälsosamt prioriteras och har schema för mina måltider som är rätt många för att klara av träning och cykelpendling som nu uppgår till mer än 10 timmar i veckan. Jag analyserar mina vanor och tar intryck av böcker, min mentor, handledare, kollegor, poddar etc.
Skriver och analyserar mål - stora som små. Fokus ligger på de stora målen.
Just nu behöver jag verkligen ett veckoschema som jag klarar av att följa.

3. Ekonomi
Skriver ner mina mål och försöker utveckla och förfina processen för sparande och investeringar. Det är ganska bra att få ner på papper. Skissar på affärsplaner och ser över min budget varje månad. Har även skrivit regler för hur jag ska tänka den dagen då min portfölj är minus 50 % från dagens nivå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar