onsdag 7 augusti 2019

Sista semesterveckan firas med löpning

Hemma hela semestern. Vädret perfekt. Familjen mår bra. Träffat många vänner. Ätit en del glass, men det är inte därför jag inte klarar milen på under 40 min under semestern. Flera gånger letat efter träningsprogram för att klara 10 km sub40, men hittar bara tråkiga program med stegvis träning som man aldrig gör sen. Hittade nu en sida som kort och koncist beskrev några olika pass och totalt 4-5 pass per vecka. Logiskt vad som krävs, men ganska tufft att få in 4-5 kvalitativa pass per vecka. Två distanspass 12-18 km med 4.30-5 min/km tempo, ett intervallpass och ett backintervall och/eller 3x10 min tempopass med 2 min vila.
Nyckelpasset är 8x1000 m intervaller i 3.45/km tempo med joggvila 90 s. Kommer bli en riktig utmaning. Det gäller att ladda med energi och vatten och att ställa in sig på att det kommer göra ont. Det sparar jag till på fredag. Idag sprang jag ett distanspass 13 km med 4.45/km som måltempo. Hade mina bergsmaraskor HOKA ONE ONE för att spara benen. Sista två km kändes lite slitiga. Sprang milen på 46 min och 1:01 blev sluttid, snitt 4.42/km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar