lördag 1 december 2018

Varför gör jag tvärtemot Warren Buffett, Mats Qviberg och Per H Börjesson?

Buy and hold - Framstående investerare som Warren Buffett, Per H Börjesson och Mats Qviberg poängterar vikten av att göra få beslut, att inte följa sina innehav kompulsivt och att köpa undervärderade aktier och behålla dem riktigt länge. Tycker att jag tenderar till att sälja på botten. Känner man sig tillräckligt säker på sin investering behöver man inte agera på marknadens återkommande fluktuationer.

Köp aktier sällan och när du köper köp rejält - Qviberg, Buffett m.fl.
Bankerna har sänkt courtagen till nivåer som en liten chokladbit och uppmuntrar därmed till mer frekvent handel. Vore det inte bättre att köpa en indexfond med låg avgift. Jag göder då inte bankerna, men behöver bli bättre på att köpa större poster. Eftersom tiden oftast jobbar för portföljen, speciellt i en lång uppgång, blir det stor skillnad på avkastningen om man köper stort en gång jmf med flera ggr. Som exempel nämner jag mitt första köp i mitt största innehav där ursprungsinvesteringen är +300 %, men ytterligare inköp har sänkt totalavkastningen till ca 100%.

Fördelen med att köpa flera ggr är man i viss mån skyddar sig mot större nedgångar och därmed sänker risken. Hittills fungerar det inte bra för mig.

Diversifiera inte -  Har just nu 10 innehav. Godkänt, men nyttan av större delen av portföljen måste ifrågasättas. Just nu står 20 % av mina aktier står för 80 % av avkastningen. 80/20-fördelningen kan man bl a läsa om i Tim Ferris bok "4 timmar arbetsvecka".

Don´t lose money - Detta är extremt viktigt. Investeringar görs för skattade pengar som man jobbat hårt för. Oavsett om man titulerar sig värde- eller utdelningsinvesterare måste risken minimeras så att man inte tvingas realisera förluster.

Cut your losses - Om man ändå gjort ett felköp är det viktigt att förstå det så fort som möjligt. Borde troligen göra mig av med underpresterande aktier snabbare.


Hur jag agerat senaste året

Antal tillfällen inköp: Aktier 10 och Fonder 30

Antal tillfällen försäljningar: Aktier 2 och Fonder 7

Märkligt svårt att följa mästarnas råd och det bidrar säkert till att det är så svårt att överträffa index och avkasta de 20 %/år jag vill åt. Det som påverkat min portföljutveckling mest sen jag började köpa aktier 2014 är att jag köpt för lite per tillfälle.

Kommande år är målsättningen att köpa aktier 2-4 ggr och fonder 10-12 ggr.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar