lördag 22 december 2018

Portföljen 2018

Femte året på börsen. Kan konstatera att aktierna totalt sett ökade i värde under året. ABB och Kinnevik bidrog negativt. Sålt en del fonder och stärkt upp min buffert. Har utöver det tillfört cash till portföljen, motsvarande 16 % av portföljvärdet. Det är bökigt att räkna på procentuell avkastning när man gör många affärer och har olika banker. Får det till att avkastningen motsvarade 7,6 %, vilket är mindre än vad jag önskar av aktier. Bra att jag inte gick minus.

Nedgångarna i ABB och Kinnevik visar hur lite +40 % i min starkaste aktie betyder. Bra aktier måste år efter år öka i värde. Det måste finnas rejält med fallhöjd så att man inte förlorar pengar. Just nu ligger jag minus i Kinnevik, som inte har självklart positiva utsikter. Gillar inte att det förekommit insiderförsäljningar där.

Utdelningarna motsvarade 1,8 % av portföljens värde.

Lärdomen från 2018 är att inte handla för ofta med småpengar. Courtage och källskatt kan under ett dåligt år vara en betydande %-andel av årliga avkastningen. Kan kosta betydligt mer än en fond.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar