onsdag 19 december 2018

Positionering

Kursen för 6 av börsens 10 största bolag slutar i år på kraftigt minus. Det är från högstanoteringar. Börsen som helhet ser dyr ut? Eller är det köpläge nu?
Hur börsen kommer gå nästa år vet som bekant ingen. Eftersom jag är en stockpicker tittar jag efter lägen att investera i aktier. Tittar man hur smart kapital handlat och presterat i år så blir det uppenbart att dessa experter inte heller vet vad som händer kommande år.
Funderar på vad jag ska göra eller inte med min kassa. Vänta är bra. Men att handla banker och industrier till kraftig rabatt gränsar till önsketänkande och inte lätt att genomföra i praktiken.

Av några skäl tror jag det är olämpligt att småspararen jag har för stor kassa.

- För det första bör en liten portfölj, i förhållande till min årsinkomst, vara exponerad så att mest möjliga avkastning kan uppnås.

- Erfarna investerare avråder vanligtvis från låta bli att försöka tajma marknaden.

- Det är inte säkert att man känner för att använda sina likvider när allt ser nattsvart ut.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar