torsdag 7 mars 2019

Preferensaktier

Min syn på preferensaktier.

Jag skulle kunna tänka mig att få utdelning fyra ggr/år. För att äga en preferensaktie vill jag gärna ha en marginal upp till inlösenkursen som en del i att minska risken med ägandet. Ägde t ex Balders pref och fick förutom knappt 6 % DA, 10 % avkastning genom värdeökningen från jag köpte tills när aktien löstes in.

Om ett bolags preferensaktie handlas över inlösenkursen och delar ut 2 kr om året fördelat på fyra utdelningstillfällen så kan man börja fundera. Mycket låg möjlig uppsida och obegränsad nedsida är en situation jag aktar mig för.

Värdet av 1.5 L Petflaska som kan ge 2 kr direkt ser ju bättre ut än ett värdepapper med samma avkastning fast du får vänta ett år tills hela summan sitter på ditt konto.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar