onsdag 20 mars 2019

Frågor att ställa sig under en löptur

I min strävan efter att bli en bättre löpare har jag läst om några av världens bästa löpare. En av dessa är en av Sveriges bästa löpare genom tiderna - Anders Gärderud. Han hade ett seglivat världsrekord på 3000 m hinder som han slog i Montreal 1976 då han även vann OS-guld. Han innehar fortfarande det svenska rekordet på 5000 m på 13:18 som är en helt sjuk tid. 

I en intervju i Expressen kommenterade han hur man tar sig fram under ett pass när man börjar tröttna och vill springa långsammare. Ställ dig själv några frågor: 


Var är jag trött? Är jag trött i fötterna? Nej. Är jag trött i vaderna? Nej. Är jag trött i låren? Nej. Jag är ju inte trött. 

Sprang ett 12 km tempopass idag före lunch. Det gick riktigt bra. Skaplig tid och kände mig ganska färdig när jag kom i mål. 
Ställde mig frågorna ovan flera ggr under passet och nej. Jag var inte trött. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar